Lær­ings­for­løb

På Vejle Musikskole har vi udviklet en række læringsforløb til både skoler og institutioner i Vejle Kommune.

  • Inspirationskatalog

  • Fællessamlinger

    Morgensang, fællessang, samlinger mm.:  
    MXlæreren arbejder sammen med klassens/ årgangens lærere og pædagoger om et forløb med morgensange til brug for hele skolen, derudover arbejdes med sang, spil og bevægelse.  

    Priseksempel:

    • 1 ugentlig lektion i 40 uger kr. 6.000,- 
    • 2 ugentlige lektioner i 40 uger kr. 12.000,- 
  • Sangskrivning

    Samarbejde i f.eks. dansk eller et andet sprogfag, med fokus på tekstarbejde og melodi. MX og klassens lærer udarbejder sammen et forløb, hvor der arbejdes med tekst og komposition. 

    Priseksempel:

    • et 3-ugers forløb med 10 lektioner pr. uge kr. 4.500,- 
    • et 3-ugers forløb med 5 lektioner pr. uge kr.  2.250,- 
  • Instruktørhjælp

    En skoleforestilling planlægges mellem skolen og en instruktør fra MX. Forløbet tager udgangspunkt i de temaer eleverne skal arbejde med. Der er gode muligheder for at inddrage fag som matematik, håndværk & design eller diverse sprogfag og der kan arbejdes med et intensivt fokus, såvel som med et bredere tværfagligt fokus.     
    Forløbet tilpasses til de specifikke krav, men I kan i høj grad selv bestemme, hvor unikt projektet skal være. Derfor planlægges et forløb altid på baggrund af, hvor lidt eller hvor meget I ønsker hjælp til. 
    Andre elementer i relation til forestillinger: 

    • Bandundervisning
    • Manuskriptskrivning
    • Lys, lyd og teknisk afvikling

    Priseksempel: 

    • 50 lektioner kr. 7.500,- 
  • Musik- og kulturfag som del af et tværfagligt forløb

    MX bidrager med en musikalsk og /eller kulturel vinkel i et hvilket som helst fag. Forløbet planlægges i samarbejde med klassens faglærer eller tager afsæt i de allerede eksisterende forløb, der ligger tilgængelig på MXhjemmesiderne. 

  • Musik- og kulturfag som en del af et specifikt fagligt forløb
    • Introduktion til historiske perioder
    • Introduktion til temaer eller genrer
    • Det kan være introduktion til en stilart, en tidsperiode, en stemning, en opskrift eller noget helt andet.

     Varighed og omfang aftales

  • Karrusel-forløb

    Eleverne præsenteres for og afprøver en række udvalgte instrumenter, som aftales med klassens musiklærer og udvælges i forhold til aldersgruppen.  
    Eleverne kan efterfølgende ønske at spille på et af instrumenterne hos MXlæreren i en periode, som alternativ til klassens musiktime. Projektet afsluttes med en koncert for klassen, morgensang, skolekoncert eller hvad der nu er muligt. 

  • Frivillig musikundervisning i skoletiden i eventuelt rullende skema

    Elever modtager musikskoleundervisning i løbet af deres skoledag, hvor de forlader den daglige folkeskoleundervisning.  

    Forældrebetaling. 

  • Samarbejde om et Skoleorkester eller skolekor

    Eksempel: Messing på Mølholm, undervisning for 3 årgang (ca. 48 elever) – 2 * 45 minutter. 
    Instrumentfordeling: Cornet: 16 elever – Horn: 16 elever – Basun: 16 elever. 
    Målet med samarbejdet er:  

    • At udvikle musikundervisningen inden for de gældende fælles mål.
    • At udvikle Åben Skole i forhold til at samarbejde med musikskolen. Hermed også at sikre at flere elever benytter sig af musikskolens tilbud og dermed sikre at Vejle også i fremtiden er fødekæde til et aktivt musikmiljø. 
    • På sigt at Mølholm Skole i samarbejde med musikskolen kan få sit eget blæserband
  • MX-undervisning i SFO-tiden

    Der kan udformes kortere eller længere forløb i samarbejde med skolens SFO. Det kan eksempelvis være spirekor, musikalsk forskole-, værkstedsforløb, billedkunst, drama som tilpasses elevsammensætning og årsplan i SFOen.

    Varighed og omfang aftales. 

Overordnet arbejder vi med en lektionspris på kr. 150,- når vi laver Åben Skole samarbejder